28.1.2011

Indietoimintaa ja katsaus menneeseen

Uskaltaisinpa väittää, että täällä pohjoisen perukoilla tämä pelinkehitystoiminta on aika indiemäistä, vaikka sitä ammatikseen jotkut tekeekin, joten tämän loistavaakin loistavamman aasinsillan kautta ajattelin esitellä teille indiepelejä, kun näkyivät olevan otsikoissakin.

Indiedb -sivusto oli äänestänyt vuoden indiepelin tittelistä. Joukossa näkyy olevan aika paljon pelejä, joista monet ystäväni kohisevat ja jaksavat hehkuttaa kuinka hyviä ne ovat. Häpeäkseni täytyy myöntää, että en ole pelannut yhtäkään listalta löytyvää peliä. Monesta olen kuullut ja muutama on jopa pelilistallani sellaisia "täytyy kokeilla" -pelejä.

Käsi ylös, jos olet yllättynyt siitä, että Minecraft ylsi ensimmäiseksi äänestyksessä? Sitä minäkin. Hiekkalaatikkopelit taitavat vedota yllättävän moniin, itse en ole ikinä oikein innostunut. Minulle tärkeintä peleissä on usein hyvä juoni ja tarina, mielenkiintoiset hahmot jne. Toiseksi listalle ylsi Amnesia. Tämä peli on tarjonnut minulle hauskoja hetkiä, mutta hieman välillisemmin kuin itse pelaamalla.Useammin kuin kerran olen vahingossa säikäyttänyt kihlattuni, joka on pelannut tätä peliä kuulokkeet päässä.

Super Meat Boy ja Limbo ovat molemmat sellaisia pelejä, joita haluaisin pelata. Super Meat Boy on jopa jo omistuksessani, nyt vain vaatisi sen vaivan, että alkaisin pelata sitä.

Nyt katsaus niihin menneisiin. Tammikuun ensimmäisessä päivityksessä taisin kertoa Tuonelan AppStoressa julkaisemasta Golems -pelistä. Nyt kyseiseen peliin on tullut päivitys, joka tekee pelaamisesta ehkä hieman mielenkiintoisempaa. Päivityksen myötä muun muassa Golemien osien keräämisellä on enemmän merkitystä.

Vielä aikaisemmin, eli joskus joulukuussa, taisi olla puhetta Humble Indie Bundlesta, jonka avulla kerättiin rahaa hyväntekeväisyyteen muun muassa Child's Play -kampanjaan. En nyt yhtäkkiä löytänyt tarkkaa summaa paljonko tempauksella tienattiin, mutta muistelisin summan olleen aika paljon. Jostain kaivoin tiedon, että Child's Play keräsi vuoden aika yli 2,3 miljoonaa dollaria.

Tänään alkaa myöskin pelijamit ja sinne suuntaan minäkin tieni kunhan saan pakattua, pitäisi varmaan aloittaa jo. Toivottavasti ehdin pelinkehityksen ohelta laittamaan myös paikan päältä päivitystä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti