Jos ette vielä ole huomanneet, niin osa tämän joulukalenterin jännitystä on siinä, että ilmestyykö päivitykset ollenkaan sinä päivänä vai vasta seuraavana! Ehkä toiveet mahdollisesta pelijournalistin urasta (tai ainakin hyvästä harrastuksesta) voi unohtaa... Myös paikallinen lehdistö uutisoi tapahtumasta.
Eilen kävin Oulu Game Labin päättäjäisjuhlassa, jossa esiteltiin ensimmäisen vuosikurssin aikaan saamia pelejä. Lopullisia ryhmiähän oli viisi ja pelejäkin sen mukaisesti. Peleistä pääsin testaamaan vain neljää, joista tosin yksi ei toiminut kovinkaan hyvin eli käytännössä testattavia pelejä oli kolme. Esittelen pelit siinä järjestyksessä kuin ne pelasin.
Kaikista demoista täytyy sanoa sen verran, että aika keskeneräisiähän ne olivat vielä kaikki. Toki pelin tekemiseen ja koulutukseen kuuluu paljon muutakin kuin pelkkä pelidemon tekeminen, mutta uskoisin, että jos rahoittajia halutaan niin viilaamista riittää vielä. Jokaisesta kävi kyllä pelin idea selville noin suurin piirtein, mutta demot eivät olleet kovin paljon kehittyneempiä siitä mitä monet tuottajat esimerkiksi Game Jamien yhteydessä. Yhteistä kaikille kokeilemilleni peleille oli myös se, että ne oli tehty Unity3D -ohjelmalla ja alustana oli iPad. Ja tosiaan, kaikki pelit käsittääkseni pohjautuivat joihinkin paikallisista pelifirmoista saatuihin peli-ideoihin, joita on sitten ruvettu jatkojalostamaan projektin puitteissa.
Ensiksi oli jonkin sortin ammuskelupeli. Peliruudulla näkyi lelujuna, joka eteni ennaltamäärätysti kiskoja pitkin. Pelin juju oli tuhota matkan varrella eteen tulevia vihollis(lelu)tankkeja, asevaihtoehtoja oli kolme. Pelin ohjaus ei ollut kovin intuitiivinen tai ehkä olikin, mutta käyttäjäpalautetta peli ei antanut ainakaan niin, että olisin selvästi tajunnut että osuinko ja pitikö tällä aseella nyt painaa kerran vai pohjassa ja niin edelleen.
Toisena pelasin Action Jacksonia, jonka kokeilemista odotin ihan mielenkiinnolla. Olen kuullut pelistä jo aikaisemminkin, mutta en ole ollenkaan lämmennyt sen ajatukselle eli erilaisia temppuja suorittavalle "huimapäälle". Tarkoituksena oli siis kiihdyttää pyörän selässä olevan hahmon vauhtia ja lennättää hänet ilmoihin hyppyrin avulla. Videosta ehkä käy paremmin ilmi pelin idea. Innoituksensa tämä peli on hakenut kenties erilaisista "turva" -peleistä (porrasturva, saunaturva, rekkaturva, mitä näitä nyt on) ja sille varmasti on oma kohdeyleisönsä, mutta se en ole minä. Ohjattavuus oli pelissä ihan hyvä.
Kolmanneksi pelasin Photo..genic (en ole täysin varma pelin nimestä) -peliä, jossa ideana oli ottaa ensin kuva, jonka pohjalta generoitiin pelattava kenttä. Pelissä itsessään oli tarkoitus omalla aluksella tuhota vihollisaluksia. Tämä peli nousi omaksi suosikikseni. Mielestäni se erottui jo edukseen pelkästään sillä hauskalla jipolla, että kuvasta tehtiin kenttä. Lisäksi pelin ohjaus ja käyttäjäystävällisyys oli mielestäni kehittyneintä kaikista näistä kokeilemistani peleistä.
Viimeksi kokeilin jonkinlaista lapsille tarkoitettua yhdistä pisteet -peliä. Tämä oli se toimimaton peli, joka oli ainakin iPadilla suttuisen näköinen (epäilen, että laitteeseen siirron yhteydessä tullut ongelma) eikä vastannut alkuvalikon jälkeen ollenkaan kosketukseen. Joten siitäpä on sen hankalampi mitään kommentoida.
Se viides peli, jota en päässyt kokeilemaan on kuulemma jonkinlainen Travianista innoituksensa saanut nettipeli. Harmi, että jäi välistä olisin mieluusti kommentoinut sitäkin.
Hienoa on, että Oulu Game Labin avulla on Ouluun saatu pystytettyä jopa kolme uutta pelifirmaa. Ainakin siis Action Jacksonia luotsaava Viima Games, Helmeni Games ja Kinos Game Studio. Toivon onnea ja menestystä jokaiselle heistä. Tie tulee varmasti olemaan raskas ja kivikkoinen, mutta myöskin antoisa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti