8.6.2012

Zombie Cruise goes crowdsourcing...tai ainakin yrittää

Jonkin aikaa on ollut jo tiedossa, että Tuonela tekee Zombie Cruise -peliä. Myös he kokeilevat rahoituksen saamista Kickstartterin kautta kuten nyt jo niin moni muukin (tosin Suomessa aika harva studio taitaa olla Kickstartterissa, koska kyseinen palvelu vaatii amerikkalaisen pankkitilin ja sen saaminen voi jo hieman olla kikkailua.).

Täytyy nostaa hattua, että yllättävän hyvän mediahuomion Tuonela on saanut kampanjallaan. Pari lehtijuttua paikallisissa lehdissä ja ainakin muutamassa uutissivustolla olen nähnyt jutun. Käsittääkseni myös peliä esiteltiin Nordic game -tapahtumassa toukokuun lopulla. Hyvästä mediahuomiosta huolimatta tukijoita noin 36 ja kasaan kerätty summa noin 1000 dollaria (tavoitteena 20 000$). Ongelmana siis on, kuinka saada itsensä kuuluviin ja näkyviin? Kuinka antaa itsestä ja pelistä kiinnostava kuva ja saada ihmiset tukemaan edes yhdellä dollarilla sitä omaa rakasta projektia?

Seuraavaksi pientä ajatusleikkiä. Jokainen tuonelalainen (eli siellä työskentelevä henkilö tai harjoittelija, otetaan leikkiin mukaan ehkä vielä aikaisemmatkin harjoittelijat ja työntekijät) saisi jokaisen (facebook)kaverinsa lahjoittamaan 1 dollarin projektille uskoisin, että projekti keräisi helposti jo melkein toiset 1000 dollaria. Valitettavasti tämäkään summa ei vielä riitä tavoiteltuun 20 000 dollariin. Sivuhuomiona mainittakoon, että toivottavasti myös jokainen työntekijä on lahjoittanut omaan projektiinsa vaikkakin vain sen yhden dollarin. Mielestäni se kertoo hienolla tavalla sitoutumisesta ja uskosta omaan tuotteeseen. Jos siihen ei itsekään usko, miksi muutkaan uskoisivat?

Miksi siis tukea ei löydy? Valmiita vastauksia minulla ei ole (muutehan myisin konsultaatiopalveluita jo jokaiselle pienelle pelistudiolle ympäri Suomen, hehheh), mutta ehkä jotain ajatuksia ainakin tämän projektin suhteen.

- Erityisesti suomalainen mentaliteetti on valitettavan usein sellainen, että ensin potkitaan toista hieman, odotetaan, että päästään sanomaan "mitä minä sanoin" ja sitten sanotaan, "että oisinhan minä mutta kun..."Asenne on aina enimmäkseen ensisijaisesti pessimistinen ja vikoja löydetään enemmän kuin niitä olisikaan. Tietynlainen "hyvä minä, hyvä me, hyvä meidän joukkue" -asenne puuttuu.
-Harmillisesti ainakaan painettu media ei tainnut julkaista yhtään linkkiä mistä löytyisi lisätietoa tai pääsisi rahoittamaan peliä.  (Huhuu, missä ovat nettisivut projektille?)
- Kickstarter ja crowdsurfing eivät kenties ole vielä niin tunnettuja ja suosittuja palveluita Suomessa, että ihmiset kokisivat luontevaksi niiden käytön. Palveluiden käyttö myös vaatii Amazon-tunnuksia, joka vaatii sitä, että tukijalla on luottokortti.
-Ehdottomasti pitäisi saada näkyvyyttä ulkomailla. (En ole kyllä yhtään perehtynyt, että onko sitä onnistuttu saamaan ja kuinka hyvin)
- Ihmiset eivät halua tukea projektia, jota eivät aio pelata/pysty pelaamaan. Peli on tulossa ensisijasesti iOS alustalle.  En omista yhtäkään laitetta, jolla voisin tukemaani projektia pelata. Paitsi jos lahjoitan 12$, jolloin saa "limited edition" PC-version...Olisi ihan hauska saada kuitenkin jotain tilastotietoja siitä kuinka monella suomalaisella on iOS-käyttöjärjestelmä varustettu laite. Myös syitä siihen, miksi peliä ei mahdollisesti haluta pelata on varmaan niin monta kuin näitä ei-kiinnostuneita on
- Peli on suunnattu ensisijaisesti 15-35 vuotiaille kokeneille pelaajille, jotka haluavat muutakin kuin ajanvietettä. Toivottavasti on tutkittu, että juuri tämä kohderyhmä omistaa niitä iOS-laitteita ja käyttää Kickstartteria. (Mitä muuta ihmiset haluavat yleensä kännykkäpeleiltä kuin ajanvietettä?)

Tämän huonosti rakennetun aasinsillan kautta pääsenkin ruotimaan kickstartterissa olevaa videota. Siis juurikin sitä ensimmäistä videota, jonka pitäisi herättää kiinnostusta peliin niin paljon, että haluaisin nähdä siitä lisää ja kenties maksaakin jotain siitä, että pääsen pelaamaan kyseistä peliä. Neljä minuttia videota vaikuttaa hieman pitkältä, mutta alkaa ainakin lupaavasti. Mutta kun sekunnit vierivät eteenpäin alan ihmettelemään, "oliko tuossa kaikki gameplay mitä minulle näytetään". Noin 10 sekuntia pelikuvaa, jonka päällä on kaiken lisäksi luonnoksia hahmoista niin, että taustalla pyörivästä pelistä on vaikea ottaa selvää. Tuomioni: Video on liian pitkä suhteessa sen sisältöön. Onneksi asiaa on hieman korjattu sillä, että sivustolta löytyy kaksi muuta videota, jossa peliä esitellään enemmän.

No niin. Plussia ja miinuksia itse tuotteesta perustuen nähtyyn videokuvaan.
+Peli vaikuttaa mielenkiintoiselta, erityisesti kun tämmöinen seikkailupelien rakastaja olen, niin kaikki seikkailupelielementit kyllä herättivät erityistä innostusta.
+Dialogi myös vaikutti ihan perushyvältä, ei ärsyttänyt, mutta ei myöskään herättänyt suuria tunteita. Juoni lokeroituu dialogin kanssa samaan osastoon. (Minusta on onnistuttu jo hyvin jos dialogi/juoni ei ärsytä sillä niistä on helppo saada huonoja, mutta vaikea edes perushyviä.)

 Sitten hieman korjausehdotettavaa:
-toivottavasti dialogin lopullinen tyyli ei ole tuo joka näkyy dialogue screen -videossa. En tiedä miten toimii sitten niissä kannettavissa laitteissa, mutta tietokoneen ruudulla ei toiminut.
-Ottakaa se päähahmon nenäkoru pois. Nenäkorut ei sovi oikeastaan kellekään, ei edes fiktiivisille hahmoille, paitsi ehkä Lisbeth Salanderille.
-Kamerakulma on huono. Tekisi koko ajan mieli kääntää sitä pari astetta sellaiseen tyypilliseen isometriseen kamerakulmaan.

Ranttauksesta tuli pitkä, mutta oli paljon sanottavaa. Toivon todella, että projekti tulee näkemään päivänvalon. Se ei ehkä tule kickstartterista haluamaansa summaa kasaan, mutta toivottavasti jokin rahoittajataho innostuu projektista ja näkee sen potentiaalin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti