tag:blogger.com,1999:blog-8627084893067479131.post5560078153806956960..comments2013-12-27T15:06:37.554+02:00Comments on Playgrounded For Life: Last of Us ja Walking Dead, yliarvostettua p....Unknownnoreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-8627084893067479131.post-64308110155759614332013-08-27T23:07:54.173+03:002013-08-27T23:07:54.173+03:00Samaa mieltä! Osallistuminen on avainsana pelien t...Samaa mieltä! Osallistuminen on avainsana pelien tarinankerronnassa, se on niin vaikea toteuttaa millään muulla tavalla.<br /><br />On elokuvissakin tietysti kokeiltu kaikkea valinnasta (paina tätä näppäintä kaukosäätimestä kun näet symbolin x) aivokäyrien mittaamiseen, mutta käytännössä ei ole mitään mikä ei syöksisi ulos tarinasta. Missä vaiheessa tuollainen teos sitten muuttuu peliksi, onkin jo aivan oma aiheensa.M-Xennoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8627084893067479131.post-49946540130659176182013-08-27T20:40:56.915+03:002013-08-27T20:40:56.915+03:00Olen samaa mieltä, että hahmot ovat tärkeintä, sil...Olen samaa mieltä, että hahmot ovat tärkeintä, sillä ilman syvällisiä ja hyvin kirjoitettuja hahmoja, joihin pelaaja voi samaistua, ei tarinastakaan saa kovin koskettavaa. Parempia tarinoita odotellessa! Toki, kuten eräs ystäväni kerran huomautti, rima pelien tarinoiden suhteen on jo senkin takia korkealla, että kun on lukenut kirjoja ja katsonut elokuvia, tuntuu helposti siltä kuin kaikki tarinat olisivat jo koettu. <br /><br />Se missä (mielestäni) pelien vahvuus tarinankerronnassa on, on se että ne mahdollistavat pelaajan tarinaan osallistumisen erilaisella tavalla.Karoliinahttps://www.blogger.com/profile/01904893085222506796noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8627084893067479131.post-90545248314237817382013-08-26T07:00:43.792+03:002013-08-26T07:00:43.792+03:00TL;DR: Pelillisen tarinankerronnan työkalut ovat v...TL;DR: Pelillisen tarinankerronnan työkalut ovat vielä melko nuoria ja puutteellisia, mutta tulevaisuus tuo mukanaan paremmin kerrottuja ja toivottavasti lopulta myös parempia tarinoita.<br /><br />Niin ja kiitos ajatuksia kirvoittaneesta kirjoituksesta! ;)M-Xennoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8627084893067479131.post-28201589848160225462013-08-25T21:27:45.543+03:002013-08-25T21:27:45.543+03:00Last of Us on pelaamatta ja raudan puutostilan vuo...Last of Us on pelaamatta ja raudan puutostilan vuoksi jääkin sellaiseksi, mutta ainakin Walking Dead kosketti minua hypestä huolimatta. Pelasin sen ensimmäistä ja toistaiseksi ainutta kertaa heinäkuussa ja siksi ylistystä olikin kerennyt näkemään enemmän kuin tarpeeksi.<br /><br />Minusta WD:n tärkein juttu on hahmot, ei tarina. Se on kuin koe jossa tutkitaan, minkälaisen vastuun pelaaja on valmis ottamaan virtuaalisesta hahmosta. Millainen tarina siitä sitten syntyy, on pikemminkin pelaajasta kiinni, sillä jos Clementineen kiintyy, on edessä melkoista tunteiden vuoristorataa. Pohdinnat isyydestäkin nousevat väistämättä mieleen, olihan huoltajuuden teema niin suuresti esillä.<br /><br />Mitä pelien tarinoihin tulee, ne toki ovat muita tarinankerronnan muotoja jäljessä. Toisaalta, ei ole kauan kun hahmon tunteiden tulkitseminen pelkästään kasvoja katsomalla ei ollut mahdollista ja näin huonoa kirjoittamista ei voinut välttää. (Hassua sinänsä, että sama ilmiö toistuu erityisesti tiuhaan näytettävissä tv-sarjoissa, ns. "mua suututtaa niin paljon, et on pakko soittaa frendille et voin kertoo et suututtaa" -ilmiö.)<br /><br />Tarinankerronnan välineiden kehittyminen tarjoaa mahdollisuudet syvällisempiin tarinoihin. Siitä on sitten hyvä edetä monimuotoisempiin ja suurempia asioita käsitteleviin tarinoihin.<br /><br />Anteeksi pitkä ajatuksenvirta, koetan muistaa korjailla sitä unien jälkeen...M-Xennoreply@blogger.com